Hopp direkte til innhold
Fysisk aktivitet

Har du fått “dine 30” i dag?

Fysisk aktivitet er noe alle har godt av. I motsetning til hva mange tror, er det å begynne med fysisk aktivitet også i godt voksen alder – selv etter mange år med lite aktivitet – med på å gi en friskere og lengre alderdom.

Helsegevinsten kommer raskt

Det har vært estimert at kun én av fem nordmenn er aktive nok. Det er bekymringsfullt, ettersom fysisk inaktivitet er en av de fremste risikofaktorene for sykdom og død i vår del av verden.

Å komme i form er en langsiktig prosess, men prosessen – og fordelene – starter så snart du begynner å trene. Både kondisjonstrening og styrketrening gir store helsegevinster lenge før du ser dem i speilet. Og husk at dersom man av helsemessige grunner ikke kan være så aktiv som anbefalt, bør man likevel være så aktiv som helsen tillater!

Det er særlig viktig å begrense tiden man sitter stille, selv om man trener flere ganger i uken.

Les mer om anbefalinger for fysisk aktivitet her.

Hagearbeid og vedhogging teller!

Å sørge for 30 minutter med fysisk aktivitet hver dag kan virke tidkrevende for noen, men husk at dette ikke trenger å være 30 sammenhengende minutter: du kan dele det opp i eksempelvis tre x 10 minutter. Hagearbeid, vedhogging, maling av hus, dansing m.m. er også eksempler på fysisk krevende aktiviteter som ikke er direkte “trening”. Alt teller, men du må bli litt andpusten.

Slik får du "dine 30":

  • Lag en fast turavtale med en venn
  • Meld deg på en trimgruppe
  • Vedhugging er god trening
  • Ta alltid trappen
  • Gå eller sykle til jobben og/eller butikken
  • Hagearbeid, husvask og støvsuging er fin trim
  • Bytt ut en time foran TV-en i helgen med en tur med familie eller venner

 

Se også gode tips på Helsedirektoratet sin Facebook-side Helsa di: https://www.facebook.com/helsadi/

Mange av LHLs lokallag har i dag godt etablerte trimtilbud i ulike nivåer. Disse tilbudene er åpne for alle.

Trening og livsstilstilbud - for et bedre liv

Vi tilbyr livsstilskurs, helsefremmende trening og klinisk ernæringsfysiologi ved flere av våre klinikker.

Se vårt tilbud innen trening og livsstil

Bare du... kan si ja til endringer.

Finn gode hverdagsråd eller prøve apper og verktøy som gjør det lettere å få det til.

https://helsenorge.no/baredu